Pitný režim

Pitný režim je základním pilířem pro zdravé tělo. Naše tělo je tvořeno 45-85% vody (% se snižuje s věkem). Člověk denně vyloučí cca 2,5 litru moči. Další tekutiny se ztrácejí hlavně potem a dýcháním. Zhruba 900 ml vody přijmeme v potravě a dalších asi 350 ml si tělo denně vytvoří samo. Zbývá alespoň 1,5 litru na příjem tekutin jako takových. I přesto se doporučuje denně vypít alespoň 2 litry. Nejlepší možností je udržovat bilanci vody v těle nulovou. Bilance vody je představuje rozdíl mezi výdejem a příjmem vody.

 

Lidské tělo potřebuje dostatek tekutin k pročištění a detoxikaci organismu.  Dále podporuje funkčnost všech orgánů a naopak nedostatek se může projevit na vzhledu pokožky a ztrátě výkonnosti. Jedná-li se o sportovce nebo člověka vykonávajícího fyzicky náročné povolání, nároky na příjem tekutin jsou vyšší. Roli v příjmu tekutin hraje také počasí. V chladných zimních dnech se tělo automaticky brání tím, že vylučuje z těla jen minimální množství tekutin, a proto je ztrácí pomaleji. Tělo potřebuje naopak více tekutin v letních, slunečných dnech, kdy tělo využívá pocení jako mechanismus k ochlazení.

 

Nedoporučuje se však ani “přepíjení”, to může vést k nadměrnému zatížení ledvin. Množství potřebných tekutin ovlivňuje také hmotnost, věk a pohlaví.

 pitný režim

 

Další důležitý faktor ovlivňující správný pitný režim je to, co vlastně pijeme. Pro tělo je bezkonkurenčně nejzdravější čistá voda. Ucházející variantou jsou také ředěné ovocné šťávy nebo čaje. I tak si ovšem můžeme dopřát pestřejší škálu nápojů lišících se třeba obsahem cukru – avšak raději v omezeném množství. Cukr zatěžuje organismus, ničí zubní sklovinu a má mnoho dalších negativních dopadů na naše tělo. Na druhou stranu je to takzvaný rychlý zdroj energie. Ne nadarmo se říká, že nejlepší je „od všeho trochu”. Dokonce i pivo je v rozumném množství přínosné pro náš organismus :)

pitný režim_2 

 

Cílem správného příjmu tekutin je hydratace. Ta nám pomáhá k zachování konstantního objemu krevní plasmy a normalizace nároků na výkon srdce. Mezi další cíle patří stimulace fyzického výkonu, optimalizace regenerace a doplnění minerálních látek.

 

Pití ovšem souvisí s celou řadou věcí, do kterých byste to ani neřekli. Víte, že když budete pít tak málo, že budete mít sucho v ústech, budete daleko více trpět na zubní kazy? Kromě toho, správný pitný režim dokonce podle výsledků studií pomáhá během procesu hubnutí.

 

Mimochodem, stejně jako v případě nedostatku spánku, Vaše tělo si na stav nedostatku tekutin může zvyknout. Samozřejmě, že jen do určitého stavu. Ačkoliv údajně i pocit žízně během života-ohrožujícího stavu dehydratace se ke konci sil deaktivuje. Zřejmě proto, že i samotný impulz mozku, který Vás nutí se napít, spotřebovává energii, kterou by bylo v posledních chvílích možno využít pro vlastní záchranu.

 

Pocit žízně se také redukuje s věkem. Je tedy dobré vybudovat si určitou rutinu, kdy člověk pije. Pijte, je to totiž velmi důležité.

 

Tak co? Nedostali jste z toho čtení žízeň? :)

Než utečete pro něco k pití, chceme Vám připomenout, že od nás stále můžete dostat balíček pro zdravé klouby a vitalitu, podle českého receptu, se slevou 20 %. Když v košíku zadáte kód "zdravetelo", dostanete na náš prémiový balíček 20 % slevu. Pohyb bez bolesti a lepší imunita se přece vyplatí :)

DSC_4854hotZebraPro